söndag 19 juni 2011

Lördagsgodiset


Min första veckopeng i mitten av 70-talet var 3 kr. Direkt när jag fått mina mynt, så tog jag min cykel (med stödhjul) och cyklade iväg till kiosken. Jag sparade aldrig en enda krona, utan allt gick alltid åt till lördagsgodiset. På den tiden fick man inte plocka sitt smågodis själv, och det fanns inte ens plockgodis i mataffären, utan man handlade det alltså i en kiosk.

Sen stod man då på tå vid kioskluckan och försökte så gott det gick att kika ner i de fyrkantiga plastlådorna där godiset låg, för att välja vad man ville ha. Godisarna kostade 10 öre eller 25 öre eller så, och det var tanten i luckan som fick hålla räkningen förstås. Hon plockade med en tång, och man fick massor av godis för 3 kr. Om kiosktanten verkade för sur och grinig, kunde man be om blandat smågodis, och fick då hoppas på det bästa.

1 kommentar:

  1. En sån, en sån och två sådana. Hur mycket har jag kvar?

    SvaraRadera