fredag 1 januari 2021

Black Beauty

 


Black Beauty, tv-serien som sändes i svensk tv 1978 och som handlade om en vacker kolsvart häst, och dess äventyr med barnen på gården där den bor, i 1800-talets England. Handlingen är berättad ur hästens perspektiv, och om hur orättvist man behandlade både hästar och emellanåt även människor. Men också mycket kärlek och hopp förstås. Allt löste sig alltid till det bästa till slut.

Jag, som så önskade att jag skulle vara (eller bli) en hästtjej verkligen älskade den här serien. Trots att jag inte ens red och dessutom var lite rädd för hästar. Men gillade dem väldigt mycket sådär på avstånd, och hade hästplanscher på väggarna och ville köpa hästskötargrejer så att jag hade, när jag väl skulle börja rida (vilket jag aldrig gjorde...). Men det gick ju jättebra att få tråna efter Black Beauty förstås! För självklart skulle man ju ha precis just en sån häst, om man fick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar