tisdag 22 mars 2011

Gudfadern


Francis Ford Coppolas film Gudfadern (1972) var definitivt ingen barnfilm, och även om jag inte såg den på bio när den kom, så fick jag nog se den alldeles för tidigt. Minns nämligen väldigt tydligt hur jag förfasades av det avhuggna, blodiga hästhuvudet som maffian lagt i en fiendes säng som en varning. Den bilden etsade sig fast på näthinnan, och det var väl det största intrycket av filmen på den tiden.

Senare har jag såklart sett om filmen, och haft en helt annan behållning av den.

2 kommentarer:

  1. Såg Gudfadern häromkvällen, fortfarande lika bra och häst huvudet är lika läskigt.
    Underbar blogg, har bloggat lite själv om nostalgiska saker som t ex cykeln Bambino.
    Nu ska jag läsa vidare i bloggen, så skoj

    SvaraRadera
  2. Fin blog! Bodde i Sverige vid slutet av 70-talet och allt kommer levande tillbaka när jag läser dina minnen.

    SvaraRadera