söndag 12 september 2010

Couronnespelet

Vi hade ett Couronnespel hemma, och jodå, visst fick jag vara med och spela ibland. Couronne är som biljard fast ändå inte, liksom. Man är två som spelar och har varsin färg (röd eller grön) på träringarna, som ska stötas ner i hålen i hörnen med hjälp av en kö. Har för mig att det fanns en gul, lite större ring också. Den hade man emellan och den fick inte åka ner i hålet. Har inte sett ett sådant spel sedan 70-talet faktiskt, men det kanske finns de som spelar det än? Ganska kul egentligen!

För mig var alltid det här med spel och barndom förknippat med att jag just "fick vara med". Jag vann aldrig. Aldrig! Som lillasyster till två 10 och 15 år äldre bröder fick jag nöja mig med att vara nån variant av störande moment bara. Men jag var glad ändå. Ungefär så.

1 kommentar:

  1. Jodå, visst finns Couronne att få tag på. Eller fanns i alla fall för inte så länge sedan ...

    Jag kände mig smått nostalgisk när jag såg ett spel på Maxi för fem-sex åt sedan och impulsköpte det. Jag tycker fortfarande att det är ganska kul och min åtta-åriga dotter släpar fram det titt som tätt.

    SvaraRadera