torsdag 21 juli 2011

Kameran


Min första kamera fick jag 1977. Det var en Kodak Instamatic, som levererades i en box med röd fusksammet och genomskinligt plexiglaslock. Även en filmrulle och en blixt följde med. När man knäppt en bild så fick man manuellt dra fram nästa "tomma" bild på rullen med en liten spak. Filmrullen hade antingen 24 eller 36 bilder. Blixtkuben hade 4 sidor och klickades i ovanpå kameran och så snurrade den när man använde den, så det gick alltså att använda varje blixt för 4 foton. När man knäppt klart alla bilder på rullen, så fick man lämna in den på framkallning, som tog en vecka ungefär, och hoppas på det bästa!

Jag fotade mest djur... hästar, kor och får. Eller mer exotiska djur på Skansen. Verkligen jätteroliga bilder att ha kvar för framtiden (dvs nu). Inte!! Men så tänkte man inte då, utan det roliga var ju att knäppa på hej vilt!

2 kommentarer:

  1. Hihihi, jag hittade alla mina Skansenbilder hemma hos min mamma för en tid sedan.

    SvaraRadera
  2. haha, det var inte bara jag alltså. :)

    SvaraRadera