tisdag 18 oktober 2011

Dagar med Knubbe


Den här tv-serien brukar jag ta upp med andra i samma ålder som jag, och det är aldrig (eller i alla fall väldigt sällan) någon kommer ihåg den: Dagar med Knubbe.
Serien sändes på tv 1976.

Knubbe hade en vän som hette Vedman, och var en äldre gubbe som bröt på finska. En slags fadersfigur/kompis, eftersom Knubbes egen pappa, som var från Italien, inte längre bodde ihop med hans mamma. Knubbe och Vedman hade kul ihop, ända tills Vedman blev sjuk och hamnade på sjukhus. Kommer inte riktigt ihåg hur serien slutade, men det kan ha varit ett trist slut. Vet i alla fall att Knubbe var på sjukhuset och hälsade på den gamle gubben.

Varför den satt spår i mitt tv-hjärta, kan man ju fråga sig. Till att börja med så tyckte jag säkert att han var rätt söt, den lille brunögde killen. Sen var han lite gulligt trulig och svår. Och det kanske räckte bra med det för att serien skulle fastna i minnet.

9 kommentarer:

  1. Kul att det finns fler som minns. Rätt sorglig film om jag kommer ihåg rätt. Kanske därför den satt sina spår. Tyvärr har jag inte sett den efter det att den gick på TV i slutet av 70-talet / Robert

    SvaraRadera
  2. Vedman dog. Knubbe tjatade sig till att få vara med på begravningen.

    Inspelningsdagen i kyrkan följdes av Kamratposten som gjorde ett reportage om hur det går till på TV-serieinspelning. Jag lånade boken på skolbiblioteket och läste. Samtidigt som jag läste om Kotten i "Kottens Bakvända B". Det var en hjältinna som jag var lite hemligt kär i.

    SvaraRadera
  3. Den här serien följde jag! Tyckte mycket om den!

    SvaraRadera
  4. Kolla in det här

    http://www.youtube.com/watch?v=RjCyh39avrc

    SvaraRadera
  5. I rollen som Knubbe: Bengt Stenberg
    Såhär ser han ut idag

    http://sl.se/PageFiles/1981/bengt_stenberg.jpg

    SvaraRadera
  6. kul att så många minns Knubbe! haha, roligt; han är sig ju lik, Knubbe alias Bengt Stenberg!

    SvaraRadera
  7. Jag håller på att se om den på Öppet arkiv just nu. Det jag minns bäst av den är hur hemskt det var när Knubbe själv blev sjuk. Jag var livrädd för att få hjärnhinneinflammation som han.

    SvaraRadera