lördag 15 oktober 2011

SL-bussen


Precis som de flesta andra barn, så älskade jag att åka (SL-)buss när jag var liten. Oftast var det jag och mamma som åkte från Vallentuna till Mörby centrum och handlade, med 601:an, som gick från vårt bostadsområde ända fram dit. På dagis åkte vi såklart också buss, när vi skulle gå på barnteater inne i stan eller så. Jag kommer ihåg att jag och en dagiskompis en gång hade hysteriskt kul över ett godispapper som hade åkt ner bland de grå gummivecken i en dragspelsbuss. Pappret försvann varje gång bussen svängde och dök sedan upp igen när chauffören styrde rakt fram.

Bussarna såg väl lite annorlunda ut; det var inga nigningar eller automatiska apparater vid påstigningen såklart. Betalade gjorde man med kontanter och chauffören stämplade biljetten med en stämpel. Och ville man stiga av så drog man i något av de gummerade snörena som hängde vid fönstren. Pling!

SL:s månadskort lanserades 1971, och kostade då 50 kr. Det kallades därför Femtiokortet. Men det var inget jag hade koll på då, för det var ju ändå inte jag som skötte betalningen.

4 kommentarer:

  1. Kul att läsa din sajt.
    Liten fråga. Bilden på SL-bussen, har du den i större tappning? Och skulle jag kunna få låna den i så fall?

    Har ett litet projekt där jag försöker hitta miljöer i gamla/äldre foton och plåta dem idag.
    Du kan se hur det ser ut här: http://www.osterlund.net/projektstockholm/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rolig idé att fota gamla miljöer i modern tappning! Tyvärr har jag inte den bilden i bättre upplösning, och det beror på att jag hittat och "lånat" den på nätet någonstans.

      Radera
  2. wow på den tiden då det var tryggt med kontant betalningar..

    SvaraRadera
  3. För egen del hade jag 25-kort, för gammal för att åka med och för ung för att betala helt. Jag e ju "uppvuxen" på Söder och minns inga dragspelsbussar från stan, däremot fick jag åka dom ut mot Dalarö osv. Minns dock att 54an (?) dåförtiden hade ett par dubbeldeckare, och det var fest när man fick chansen att åka med dom.

    SvaraRadera