söndag 18 juli 2010

Snörleken


Så var det här med den här snörleken. Minns inte vad den hette, men man hade ett snöre som man drog mellan fingrarna. Startpositionen var tråd mellan tumme/pekfinger och ringfinger/lillfinger på bägge händerna, och sen höll man på och trixade lite grann och gjorde olika figurer. Galgen och kaffekoppen till exempel. Man kunde också vara två; det vill säga den andra personen drog fingrarna underifrån och "tog över" snörena på något märkligt vis. Förklaringarna är lika luddiga som leken känns såhär i efterhand, och jag skulle nog inte kunna återskapa något av ovanstående idag.

4 kommentarer:

  1. twist hette leken/snörerna, tror jag. Det fanns någon komplicerad fotvariant av twist också, tror jag. Kul blogg!

    SvaraRadera
  2. Ja, vi hoppade ofta twist! Man hade långa gummiband där två personer stod mittemot varandra (alternativt en person + en stol...) och så var det en som stod och gjorde avancerade övningar där gummibandet virades runt benen och slutligen hoppade personen till lite och tråcklade sig ur. Sedan skulle den andra försöka härma samma grej.

    SvaraRadera
  3. Att hoppa twist var något helt annat, den här leken hette "ta". Man sa: ska vi ta? Hälsar Anna Karin

    SvaraRadera
  4. Jag minns också det Anna-Karin berättar, att man sa: ska vi ta? och så gjorde man den här galgen , kaffekoppen och Eiffeltornet mm.
    För några år sen satt en kompis dotter och lekte med ett snöre och då kom jag ihåg den här leken och lärde henne, handlaget satt kvar efter 30 år :-)
    Hoppat twist har jag också gjort.
    Himla kul blogg !

    SvaraRadera