måndag 27 juni 2011

Ponchon


Mamma sydde, stickade och virkade mycket. Både till sig själv, till mig och till och med till mina Barbie-dockor. Jag kommer ihåg att jag fick en sådan här poncho, fast min var inte röd utan mörkgrön. Men de vita strecken hade även min poncho. Jag tyckte den var jättefin! Trodde den var stickad, men tydligen virkar man sådana här.

Att få hemmagjorda kläder var något jag var stolt över och tyckte var snyggt. Kan faktiskt fortfarande tycka att det är rätt lyxigt. Vem har tid med sådant nuförtiden? Kommer också ihåg att när byxor skulle lappas så strök man på en lapp med en liten kattunge eller seriefigur eller liknande. Och när byxor skulle förlängas kunde det göras med ett helt annat (mönstrat!) tyg än själva ursprungstyget.

4 kommentarer:

  1. Min mamma virkade bikinis åt mig och min syster, När man badade, så växte dem. Så det gällde att hålla ihop delarna tills man låg på handduken igen ;)

    SvaraRadera
  2. Vi er 3 søstre og vi fik et hvert, hæklet af en dame min Mor kendte.

    SvaraRadera
  3. fint! fick ni dem i olika färger då?

    SvaraRadera