tisdag 27 september 2011

Mc Donald´s


Även om McDonald´s kom till Sverige och Kungsgatan i Stockholm redan i början av 70-talet (närmare bestämt 1973), så var det inte så att jag någon gång under min barndom åkte dit med mina föräldrar för att äta Happy Meal eller så. Och det beror kanske mest på att barnmåltiden Happy Meal inte lanserades förrän 1979, och vem vet om det ens hann till Sverige samma år.

Det jag ändå minns av McDonald´s var att mamma kom hem med en påse med pommes frites därifrån, som hon köpt i stan, och som jag fick smaka. Det var väldigt speciellt, av någon anledning (?!), och eftersom vi bodde en bit utanför stan (Vallentuna), så måste de ju ha varit både kalla och sega. Vi fick i princip aldrig pommes frites hemma i övrigt, eftersom mamma ansåg att det var onyttigt, så det kanske var därför jag var så uppspelt över de här Mc Donald´s-pommesen. Hamburgaren var tack och lov uppäten, så jag slapp i alla fall traumat med kall och trist köttfärs.

2 kommentarer:

  1. Mit første McDonalds besøg var i Oslo og omkring 1978 tror jeg, hvor er det sjovt med alle de ting som dukker op i hukommelsen :-)

    SvaraRadera
  2. visst är det fantastiskt roligt att minnas tillbaka... och ju mer man tänker, desto mer kommer man på! :)

    SvaraRadera