tisdag 27 september 2011

Sindy-dockan


Jag minns den så väl, julaftonen 1977. Vi hade ganska nyligt flyttat till ett nybyggt radhusområde i norrförorten. Men det var rätt oväsentligt. Det viktiga var att denna jul fick jag min första Sindy-docka i ett av paketen. Det finns en skön bild när jag i sjömansklänning pussar min kära julklapps-Sindy, och jag ska leta fram det fotot senare.

OBS! Här måste jag påpeka en viktig sak: Sindy är inte Barbie. Sindy är Sindy; en klass för sig! Ifall det nu är någon som inte redan har koll på detta faktum.

Min första Sindy hade långt blont hår och en ljusblå cape och en ljusblå hatt med gult band. Senare fick jag en mörkhårig Sindy i ballerinakläder, men den tog sig aldrig upp som favorit, trots snyggare dress.

Sindy fick ofta nya frisyrer och håret hennes borstades så hårt att några testar ramlade av. Mamma sydde fina klänningar och alla möjliga små kläder till henne och dem fick jag i julklapp ett annat år. Ja, det lektes väldigt mycket och länge med denna lilla blonda plastfigur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar