tisdag 13 september 2011

Sesam


Sesam hade premiär i svensk tv 1976. Sjävklart satt jag, då 6 år, bänkad vid tv:n när det pedagogiska barnprogrammet med alla dockorna visades! Det var mycket med Ernie och Bert såklart... och en badanka de tjafsade om. Det blå och lurviga Kakmonstret var kul också!

Förresten. Den där badankan var nog från en snutt på LP:n, som jag också hade. Ernie ska ta ett bad och badankan är en viktig faktor i det hela. Minns också en story om en kycklingsmörgås, där man får höra ljudet av kycklingens galande (eller det är väl tuppens kanske?) när Bert säger "ska du ha en kuckelikuu-smörgås?". Och så Mah-Na Mah-Na-låten förstås! Hur bra som helst!

Jag lyssnade på skivan om och om igen, så när jag nu läser att ett titelspår på skivan heter Grover är rädd, så kommer jag direkt ihåg att han hörde mystiska ljud som sen inte visade sig vara farliga alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar